Gepost op

10.000-stappenclash

Wat?

In de maand mei kan je  in ons WZC deelnemen aan de 10.000 stappenclash. Het doel is om  elkaar te stimuleren tot meer bewegen voor een gezonder lichaam en fitter-in-je-vel gevoel.

Op 31 mei gaan we als slothappening een avondwandeling maken vanaf ons WZC tot op de mijnterril waar we samen toasten op ons WZC, ons team en onze prestaties.

Bovendien zijn er voor de deelnemers tal van leuke prijzen te winnen!

 

Waarom?

Stappen is een heel laagdrempelige en goedkope vorm van bewegen. De Japanse onderzoeker Dr. Hatano toonde aan dat 10.000 stappen gespreid over een hele dag de gezondheid fundamenteel kunnen verbeteren. Je kan dus toch voldoende bewegen, ook al ben je nog niet klaar om te sporten. Een eenvoudige manier om dag in dag uit meer te bewegen is meer stappen zetten.

Stappen kan je overal: thuis, op het werk, tijdens verplaatsingen (verkeer), in je vrije tijd, …

10.000 stappen per dag, of 8.000 stappen voor 65-plussers, is ideaal.

Ook andere vormen van beweging (fietsen, zwemmen, ..) tellen mee. Voor elke 10 min aan beweging, krijg je 1500 stappen.

Wees dus creatief; een keer met de fiets komen werken, briefen vanop een hometrainer, bewegen met de bewoners of een wandeling organiseren met je dienst zijn leuke manieren om je doel te halen.

Elke stap telt!

Lijkt 10.000 stappen minder haalbaar voor jou? Introduceer met mondjesmaat meer beweging in je leven. Want élk beetje beweging is beter dan niks. Een kleine stap voor jou, maar een grote stap voor je gezondheid!

 

Hoe begin ik eraan?

Registreer je voor 25 april op  www.10000stappen.be (rechts boven).

Hier kan je je dagelijkse stappen ingeven en bijhouden.

Je kan dus al vanaf je registratie (dus voor 1 mei) dagelijks stappen ingeven op je profiel. Zo krijg je al een goed beeld over je dagelijkse stappen. Je kan hierbij zelf je doel opstellen: 10.000 stappen per dag of bv. elke dag 500 stappen meer.

Pas Op 1 mei zoek je tussen de groepen naar je juiste Ocura groep en voeg je je hieraan toe. Vanaf nu tellen je stappen mee per afdeling!

Hoe stappen registreren in het online dagboek

  • Meld je aan op www.10000stappen.be
  • Ga naar ‘mijn profiel’
  • Druk op ‘Prestatie toevoegen’
  • De stappen die je afleest van je stappenteller vul je in door ‘stappen’ aan te vinken, je stappen in te vullen, en ‘opslaan’ te drukken
  • Wil je (ook) andere beweegvormen ingeven (zoals fietsen, zwemmen, fitness,..)? Druk dan opnieuw op ‘prestatie toevoegen’, vink ‘Andere beweging’ aan en vul het aantal minuten in dat je hebt bewogen. Elke 10 minuten zal voor deze ‘Andere beweging’ omgezet worden naar 1500 stappen.
  • Je kan o.a. in de prijzen vallen door badges te verzamelen; die krijg je wanneer een bepaald doel is bereikt.

 

Hoe je stappen tellen?

Klassieke stappentellers

  • Heb je zelf een stappenteller? Of kan je er eentje lenen van iemand? Ideaal!
  • ofwel kan er eentje gratis lenen vanaf half april tot eind mei (geef je naam voor 16 april door aan je werkgroeplid Mobiliteit)

 

Activity tracker (bv. Fitbit)

De betrouwbaarheid van de meeste activity trackers is voldoende.
Sommige trackers hebben geen display. Naar motivatie toe raden wij een display aan, zodat je voortdurend het aantal stappen kan opvolgen zonder het openen van een app.

Op het werk kan je deze rond je enkel dragen zodat je geen enkele stap mist.

 

App op je smartphone

Deze manier is echter niet aan te raden, is minder betrouwbaar en niet te gebruiken tijdens de werkuren.

—————————————

 

VEEL SUCCES!

 

Heb je vragen, stel ze gerust aan de werkgroepleden mobiliteit of de kinesist van je afdeling.

Of via mail aan kine.mijnhuys1@ocura.be

Nota: dit bericht is voor alle Ocura-medewerkers en blijft tot dit weekend op deze site online. Ook zin om aan deze actie mee te doen met je werk? surf dan snel naar www.10000stappen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *